Van Dulst Techniek & Flora Holland

06/08/2011

260 000 veilingkarren renoveren aan veilige ‘fool proof’ productielijnen Sinds april 2010 draaien in een hal van de bloemenveiling Flora Holland in Naaldwijk twee 30 meter lange productielijnen voor de renovatie van maar liefst 130 000 stapelwagens. Naast Naaldwijk vindt ook in Aalsmeer een (beperkte) renovatieslag plaats van de bestaande karren. De afdeling machinebouw van Van Dulst Techniek, bekend onder de naam MPS, nam in een recordtijd de engineering en bouw voor haar rekening, en voert ook service & onderhoud uit. Het modulaire productieconcept is zo aangeslagen dat het bedrijf inmiddels ook een lijn heeft geplaatst voor de productie van nieuwe stapelwagens. Al deze productielijnen zitten vol met veiligheidscomponenten, die zijn geleverd door CC Nederland.

 

Wim van Dulst (rechts) en Bas de Wit, directeur van CC Nederland, poseren voor een installatie in aanbouw waar ook de Allen-Bradley-lichtschermen worden toegepast.

 

Bloemenbusiness

Binnenkort zijn de Naaldwijk-kar en de Aalsmeer-kar verleden tijd. Na de fusie in 2008 van de bloemenveilingen in Aalsmeer en Naaldwijk tot Flora Holland -de grootste bloemenveiling ter wereld- heeft het nog even geduurd, maar uiteindelijk heeft er toch iemand met de vuist op tafel geslagen: ‘de karren moeten allemaal hetzelfde worden en worden gemoderniseerd’. Wim van Dulst, directeur bij Van Dulst Techniek, dat de opdracht binnenhaalde voor het maken van de productielijnen voor de revisie, is gefascineerd geraakt door de massaliteit van de bloemenbusiness.

 

Geautomatiseerd

“Alleen al in Naaldwijk zijn zo’n 150 000 veilingkarren in gebruik. Die vind je niet alleen in de immense hallen daar, maar ze zijn ook onderweg van en naar bestemmingen in heel Europa. Als je al die stapelwagens van Naaldwijk en Aalsmeer gezamenlijk achter elkaar zou zetten, heb je een rij van hier tot Parijs!” Alleen al in het licht van het stroomlijnen van de logistiek is het essentieel dat de karren optimaal functioneren. Zo worden ze allemaal voorzien van een unieke ID-code en wordt er een extra laag bovenop gemaakt zodat ze voldoen aan de nieuwste normen. De eenvormigheid is ook belangrijk omdat er steeds meer geautomatiseerd plaatsvindt met interne transportsystemen en robots voor het beladen en ontladen. Overigens, zo’n tien procent van de karren komt niet in aanmerking voor revisie: die hebben te veel deuken en beschadigingen.

 

Joint-venture

De opdracht voor de revisie -een contract van circa € 80 miljoen- is gegaan naar een joint-venture van de twee grootste producenten van stapelwagens in Nederland, Alcomij in ’s-Gravenzande en Hoza Logistic Solutions in Scheemda. “Een slimme zet van Flora. Door beide bedrijven in te schakelen haal je de angel eruit. Bovendien houden de partijen elkaar scherp wat de kwaliteit ten goede komt”, analyseert Wim van Dulst.

 

Klik hier voor het volledige persbericht

 

« Terug naar het nieuwsoverzicht